Prinsessan Leia, Samuel L. Jackson och kvinnliga orgasmer

av Tidskriften Astra

Ja. Fredagslista skulle den heta. Och den skulle visst dyka upp varje vecka. Oh well. Eftersom normer och regler ju bara är till för att brytas, tänker jag helt sonika deklarera att det i dag är fredag för en vecka sedan (söndag? vadå söndag?) och presenterar därmed dagens lista:

– Har du lyckats undgå EU- kommissionens dundermiss ”Science is a girl thing”? Då kan du skatta dig lycklig. Jag tänker inte länka direkt till den, helt enkelt för att den gör mig så sabla jag-har-tappat-all-tro-på-mänskligheten-deprimerad, men bloggen It’s okay to be smart skrev ett inlägg som länkar till både intressant bakgrundsinformation och exempel på mera lyckade initiativ.

– Visst vill en inleda nästa vecka med Samuel L. Jackson queering it up? (Relaterat grafisk design-nörderi: om du använder dig av lorem ipsum-text i ditt jobb kommer Samuel L. Ipsum garanterat att göra att det känns lite lättare att gå till jobbet i morgon.)

– Känner du ofta att ditt liv innehåller alldeles för lite sånger om kvinnliga orgasmer? Mm, jag också. But never fear, The Vagenda is hear (extrasuperbonuspoäng till den som vet vilket tv-serie-citat jag just travesterade) och ger dig en lista på de tio bästa låtarna.

– Jag är skamlöst förtjust i twitterature och saker som ”Om Pride and predjudice utspelade sig på Facebook”, så jag kastade mig så klart över Doktor Glas i bloggform. Ett kapitel per dag, funkar förvånansvärt bra!

– Jag gillar att läsa texter som får mig att lysa upp och tänka, ja just det, så är det – bara för att två meningar senare ställa allt på huvudet så att jag igen måste nicka och muttra ja, är det ju. Och så läser man någons kommentar och måste ändra åsikt igen. De här två artiklarna om fenomenet med kvinnor som klär ut sig till Leia i slavbikinin var just sådana. Intressanta analyser av kvinnor och sexism inom nördkultur ur olika perspektiv. Geekfeminism: Oh you sexy geek girls and the problem of self objectification och Olivia Waite: In defence of slave Leia. Dessutom bonus 2 x sexy chewbacca.

– Två fantastiska fotoserier:

  1. Street fashion i början av 1900-talet
  2. Kvinnor inom industrin under andra världskriget

– I vintras diskuterades det en del om extremt könsstereotypa leksaker. Det var Legos nya ”flicklego” jämfört med hur de gjorde reklam på 80-talet, det var Lekmers fina katalog med Spiderman och barnvagnen. Men vad vill egentligen barnen själva ha? Studion Childs own gör syr upp kramdjur baserade på teckningar som barn gjort. Resultaten är otroligt fina: den här var kanske min favorit.

– Som avslutning innan jag beger mig ut för att titta på fotbollsfinalen, en helt suverän låt av Isabel Fay. Hur glad blir man inte av att det finns de som orkar ta strid mot alla haters där ute, och som dessutom gör det så jäkla bra?!

”They call you hater well they’re just jealous
Your constructive pearls of wisdom give me thrills I can’t deny
How will we know if you don’t tell us
We could improve our Youtube channels by ‘fucking off and dying’?”

