Disneyprinsessor, Amanda Palmer och vaginor

av Tidskriften Astra

VARNING: Det här inlägget är skrivet av en person i besittning av en vagina och kommer att innehålla ordet vagina tretton (13) gånger.

Okej, nu vet ni det, då kan vi ta itu med veckans länktips:

– Jag har hittat en ny favoritgrej-serie-projekt-thingy! Ladydrawers. Ett suveränt serietecknarkollektiv som bland annat illustrerar skillnader i hur kvinnor och män porträtteras i media, lär dig hur du ritar en kvinnlig seriefigur och undersöker varför det inte funnits någon stor framgångsrik kvinnlig serietecknare. Här hittar du alla serierna på ett ställe!

– Jag hoppas att ingen har missat den fantastiska fotoserien Women struggling to drink water? Att dricka vatten är ju verkligen svårt, så nu finns också tumblrn Men struggling to drink water. (Relaterat: Den roliga salladen och den mindre roliga.)

– Veckans fascinerande fotograf är Eva Besnyö som på 1930-talet som bara 20 år gammal lämnade det fascistiska Ungern för att bli fotograf i Berlin.

– Som barn var jag dödligt förälskad i Aladdin. Jag var tydligen mera open minded då och eventuella av samhället och normer skapade problem med att som människa vara kär i en tecknad figur hade ännu inte gått upp för mig. Däremot har jag inget minne av att någonsin identifiera mig med någon av de olika Disneyprinsessorna. När jag läser den här rankningen av prinsessorna från minst till mest feministiska inser jag att det kanske var en bra grej.

– Mera Disney! Bitch Magazine analyserar hur vi ända från småbarnsåren psykas till att drömma om ett sagobröllop med princessklänning à la Askungen – och vilken bra affär det är för Disney. Dessutom med bonusen ”Råd för unga kvinnor från den Lilla sjöjungfrun”! Visst har du alltid saknat det i ditt liv?

– Amanda Palmer är så sabla cool – varje gång jag råkar på något av hennes projekt blir jag lika glad och pepp. Här är hennes nya musikvideo. Och fan så skönt det är med någon som använder sin egen kropp på sitt eget sätt och visar att kvinnokroppen kan vara annat än ett sexobjekt. Här är någon som är bekväm med sin kropp och med att vara naken och som inte skäms för det. Hurra!

– Hur många slavar har du som jobbar för dig? Jag har 33.

– En månad för sent ramlade jag över Vaginagate. I en debatt om abortlagar i Michigans representanthus i juni avslutade demokraten Lisa Brown sitt tal med orden ”Mr Speaker, I’m flattered that you’re all so interested in my vagina, but ‘no’ means ‘no’.” Varpå hon blev förbjuden att på nytt uttala sig i representanthuset. Vhat, why? undrar man ju. Jo, för hon uttalade det allom förhatliga ordet VAGINA. Herreminje, hur täcktes hon? Skandalöst.
Republikanen Mike Callton sade det som vi alla säkert tänker: ”What she said was offensive. It was so offensive I don’t even want to say it in front of women. I would not say that in mixed company.” Tack Mike för att du försöker skydda mig från en del av MIN EGEN FÖRHATLIGA KVINNOKROPP.

Lisa Brown tog sig ändå friheten att försynt undra: ”If I can’t say the word vagina, why are we legislating [on] vaginas?” sade hon, ”What language should I use?”
Word.

I protest ordnades en läsning av Eve Ensler Vaginamonologer på representanthusets trappor, med en massa fina plakat i publiken. TEAM VAGINA!

(För mera läsning: här är en intressant artikel från Huff Post om Vaginagate och orsakerna bakom: ”the aversion to a woman in a position of power daring to utter the word ”vagina” during a debate on legislation meant to curb abortion rights is symbolic of one of the festering abscesses (yes, there are more than one) infecting the modern GOP: a destructive obsession with turning back the clock to the 1950s on the role of women in society.”

– Ett litet extra bonustips som inte har något med något att göra (eh, för alla mina andra tips är ju så extremt sammanhängande och relevanta …) En sjukt fin flashmob som gav mig rysningar. Flashmobbar kan vara det finaste som finns (min all time favourite är den här – klicka inte på länken om Glee ger dig sura uppstötningar)

Det var den här veckans skörd – nu är det dags att lufta vaginan genom lite nakenbad i skärgården. Veckoslutet inleder vi med några sanningens ord från ingen annan än Nicki Minaj:

