Zines, Doctor Watson och amerikansk fotboll

av Tidskriften Astra

För att fira att vi äntligen fått färdigt det första numret av nya Astra och att det är bokmässa i Göteborg det här veckoslutet kommer här en fredags- eh, sorry, torsdagslista!

– Tycker du inte alls att det är kul att höstens första Astra är ute? Gillar du inte bokmässan? Skulle du egentligen bara vilja läsa någonting riktigt deprimerande? Kolla då in Tumblrn Feministhora. Där läggs alla möjliga hatiska inlägg och kommentarer mot feminister upp. Den fungerar som en bra påminnelse om hur hatisk tonen där ute faktiskt är och kan, om man har en bra dag, fungera som bränsle för att orka kämpa ännu lite mera och ännu lite högljuddare för jämställdheten. Har man inte en bra dag ska man nog hellre kolla nästa tips i stället.

– När amerikansk fotboll-spelaren Brendon Ayanbadejo i somras uttalade sig positivt om att homosexuella skulle få gifta sig, såg staten Marylands delegat Emmett C. Burns Jr rött. Han kontaktade till ägaren av Ayanbadejos lag och bad honom ”stoppa sina spelare från att uttrycka sig på det sättet.” What?

What? undrade också Chris Kluwe, en annan fotbollsspelare som skrev ett öppet brev till Burns där han förklarar exakt vad han tycker om Burns idioti.

”(W)hy do you hate freedom? Why do you hate the fact that other people want a chance to live their lives and be happy, even though they may believe in something different than you, or act different than you? How does gay marriage, in any way shape or form, affect your life? If gay marriage becomes legal, are you worried that all of a sudden you’ll start thinking about penis? ”Oh shit. Gay marriage just passed. Gotta get me some of that hot dong action!” Will all of your friends suddenly turn gay and refuse to come to your Sunday Ticket grill-outs? (Unlikely, since gay people enjoy watching football too.)”

Ett kort inlägg om varför en kvinnlig Watson spelad av Lucy Liu i CBS Sherlock-remake Elementary kunde vara en fantastisk idé, men sist och slutligen är en rätt dålig sådan.

– Den här bloggen behöver egentligen ingen annan presentation än bloggarens egen:

”Hejsan.
Jag är en kille som blivit dömd till döden i mitt hemland Iran för att jag är homosexuell.
Här skall jag berätta för er hela min väg från Iran till Sverige där släktingarna hittade mig tills jag blev flyttat till Finland under skyddad identitet. Det är en lång väg som började redan när jag var 16 år och kommer aldrig att ta slut.”

– Zines gör mig alltid så glad. Tanken på att någon har orkat lägga ner så mycket tid och ork på att skapa en egen tidning är bara så imponerande. Här hittar du Poc zine project, ett initiativ för att uppmärksamma zines gjorda av people of color (VARFÖR finns det inget vettigt begrepp på svenska?) och göra dem mera kända och lättare att hitta. Det ska bland annat resultera i en ambulerande utställning, ett arkiv och en webbplats. Evenemangen är i USA men deras hemsida ger en massor av intressant zineinfo!

– Washington DC kör en reklamkampanj för att öka respekten för och motverka fördomar mot transpersoner.

– Har väldigt lite med någonting alls att göra, men var så intressant att jag måste ta med det ändå: Man har hittat förhistoriska ”animerade teckningar” i grottor i Frankrike. Arkeolognörden inom mig ryser av fascination.

En intressant och bra blogg av någon som för ett par år sedan har flyttat från Sverige till Finland. Skriver mycket om jämställdhet och kommenterar ofta debatten för dagen (bland annat tar hon upp Thomas Holméns insändare i Hbl häromdagen och varför det inte är ok att tala om dagistanter.)

Dessutom skulle jag gärna vilja läsa hennes doktorsavhandling: ”När någon jag inte känner frågar vad den handlar om brukar jag svara ‘historia’. De flesta tycker att det räcker. Egentligen handlar den om varför män och kvinnor på medeltiden betedde sig som de gjorde. Vilka rättigheter hade män och kvinnor i Finland och Sverige för 700 år sedan, och varför tyckte samhället att det skulle vara på det viset? Det tycker jag är riktigt spännande. Jag tror nämligen att ju mer vi lär oss om vad män och kvinnor har tyckt om varandra förut, desto mer kan vi förstå av varför män fortfarande tjänar mer än kvinnor, varför många tror att pappor är bättre på att grilla korv och mammor bättre på att byta blöjor och varför i hela friden de flesta verkar tycka att det är så det ska vara.”

– En gammal artikel, men väldigt läsvärd ändå: Norah Vincent tillbringar 18 månader som man och berättar om sina erfarenheter. 

Det var det för den här veckan. Om du har vägarna förbi Göteborg, kom och hälsa på oss på mässan! Du hittar oss i Kulturchocks tidskriftsmonter, B 02:41. Hoppas vi ses där!

